tisdag 13 november 2012

Intervju med Lasse Berghagen

Intervju nummer två är med den stora Stockholmsprofilen Lasse Berghagen.  När Ulf Adelsohn tillträdde som landshövding för Stockholms län 1992 fick Berghagen uppdraget att skriva en ny sång om Stockholm, resultatet blev "Stockholm i mitt hjärta". Nu förknippas han starkt med Stockholm, en stad han älskar och Stockholm i mitt hjärta inleder fortfarande varje avsnitt Allsång på Skansen som han själv ledde mellan år 1994 och 2003.

Bild från www.lasseberghagen.se
Vilken är din favoritsstadsdel?
   - Min favoritstadsdel är hela Stockholm, alla malmar är lika spännande att utforska.

Vilket är ditt guldkorn i Stockholm?
   - Slussen. Bara sitta där en tidig morgon och se solen vakna i öster.

Vilka är dina favoritrestauranger/-caféer i Stockholm?
   - Ulla Winblad på Djurgården och Erik Lallerstedts krogar, Eriks och Gondolen är mina favoriter.

Vilken butik tycker du är bäst i Stockholm?
   - Jag handlar med glädje i Östermalmshallen eller bara tar en kopp kaffe där och tittar på folk.

Vad gör du helst en ledig dag i Stockholm?
   - Då promenerar jag gärna ut på Djurgården, en oas i storstaden.

Vilket är ditt favoritmuseum i Stockholm?
   - Armé museet är mycket intressant eftersom jag tycker om svensk historia.

Vad ska man inte missa om man kommer till Stockholm?
   - Man får inte missa Skansen och gränderna i Gamla Stan.

Vad är det bästa med Stockholm?
   - Stockholm är den vackraste huvudstaden i världen. Skärgården börjar redan vi Skeppsbron.

Har du något annat du vill tillägga om Stockholm?
   - Mitt svar är min sång: Stockholm i mitt hjärta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar